Abhyanga: Eeuwenoude Ayurvedische techniek voor Zelf Massage

Abhyanga is een vorm van zelfmassage met warme olie. Het is fijn om na een yogales een warme douche te nemen voor je spieren. Daarna kun je je spieren nog meer verwennen met een zelfmassage volgens de ‘Abhyanga’ methode. Dit is niet alleen erg ontspannend, maar ook erg gezond voor je lichaam volgens de traditionele geneeskunde uit India ‘Ayurveda’.

Voordelen van Abhyanga zelfmassage

Abhyanga zelfmassage heeft vele voordelen. Het vermindert je stressniveau in je lichaam. Je hartslag daalt doordat je zenuwstelsel ontspant. Dit heeft als gevolg dat je bloeddruk ook daalt. De warme olie verzorgt je huid wat een groot onderdeel is van je lichaam. Volgens Ayurveda ook een belangrijk orgaan omdat het de barrière is tussen de buitenwereld en je kwetsbare weefsels. Door het masseren in circulaire bewegingen en lange stroken verbeter je de bloedtoevoer door heel je lichaam. Het masseren met olie maakt littekens en rimpeltjes zachter, hierdoor wordt de huid gladder en zachter. Het heeft ook een detoxing effect. Het is verjongend, ontspannend en verkwikkend. Bovendien is Abhyanga makkelijk zelf te doen en waarschijnlijk heb je de olie al in huis.

Hoe werkt de Abhyanga zelfmassage

Ik doe het altijd als volgt. Ik doe een beetje olie in een glazen kom die ik kort verwarm in de magnetron. Soms kook ik water en schenk ik het water in een kom en zet ik het flesje olie daarin. Kijk uit dat de olie niet te heet is! Dan zet ik in de badkamer de kachel warm aan. Ik leg een handdoek op de grond, niet je mooiste handdoek, en begin met de massage. Bij Abhyanga massage werk je van je kruin naar beneden tot je tenen. Je masseert alles in met de warme olie, zonder haast. Vaak dim ik de felle lichten. Masseer je hoofdhuid. Vervolgens ga je verder naar je voorhoofd, wenkbrauwen, oren, wangen en kaken. Dan je nek, borst, buik, rug en billen. Dit alles in circulaire bewegingen. Dan ga je verder naar je armen en benen. Dit doe je met lange rechte stroken. Besteed wat extra aandacht aan je gewrichten zoals je polsen, ellebogen, knieën en enkels. Tot slot masseer je voeten, voetzolen, hielen en tenen. Laat alles even intrekken. Dan stap je de douche in en spoel je jezelf af. Als je wilt kun je een milde bodywash gebruiken. Dit is niet noodzakelijk. Na het douchen dep je je huid droog.

Geschikte oliën

Geschikte oliën zijn: amandelolie, jojobaolie, sesamzaadolie, avocado olie, zonnebloemolie, olijfolie en kokosolie. Welke olie je het beste kunt gebruiken bij Abhyanga hangt volgens de Ayurvedaleer af van je dominerende constitutie (dosha). Later zal ik meer schrijven welke constituties er zijn in de Ayurveda en hoe je jouw constitutie kunt herkennen.

Abhyanga zelfmassage is een makkelijke goedkope manier om je lichaam en geest gezond te houden. Door jezelf af en toe een Abhyanga massage te geven, geef je jezelf een moment van compassie en ontspanning. Bovendien krijg je er een stralende jongere huid van. Is de techniek van Abhyanga nieuw voor je, dan is het zeker de moeite waard om het eens uit te proberen.

Je kunt bijvoorbeeld een geschikte olie kopen bij de webwinkel Maharishi Ayurveda.

Namaste,